Technologie V-Tec
Prakticky
každý ridic požaduje od motoru svého vozu výkon a „pružnost”
zároven. Onou pružností má pritom na mysli vysoký tocivý
moment, který je k dispozici v co nejvetším rozsahu otácek. Dosažení
vysokého výkonu je však z konstrukcního hlediska v protikladu s
dosažením vysokého tocivého momentu: cím více se zmení jeden
parametr, tím více je treba obetovat z druhého. U konvencního
motoru jsou ventily rízeny vackovými hrídeli pres vahadla. Tvar,
ci profil vacky urcuje, kdy a jak se ventil otevre, což je duležitý
faktor ovlivnující výkon motoru. Vysoké otácky vyžadují vetší
otevrení ventilu po delší dobu než nízké a strední otácky a
proto musí konstruktéri motoru bez promenného casování ventilu
najít kompromis, vhodný pro daný vuz a jeho prevodovku.
Vacková
hrídel motoru VTEC má na rozdíl od konvencního motoru vacky, které
ovládají ventily pri nízkých a stredních otáckách a prostrední
vacku, která je zapojena pri vysokých otáckách vysunutím
hydraulického pístku umísteného ve vahadle. Motor tak strídá dve
základní nastavení a optimalizuje tak výkon a tocivý moment pro širší
spektrum otácek v porovnání s konvencním motorem. Zkrátka neprijdou
ani spotrreba a emise. Obojí je systémem VTEC príznive ovlivneno.
V prípade emisí dokonce umožnilo využití systému VTEC splnit
nejprísnejší emisní normu na svete: kalifornskou ULEV.
V soucasnosti
je v nabídce Hondy nekolik verzí motoru VTEC. Troj a dvouvacková
verze motoru SOHC VTEC (rídí pouze sací ventily) a DOHC VTEC (rídí
jak sací, tak výfukové ventily). Zajímavostí dvouvackové verze SOHC VTEC je, že pri nízkých
otáckách zustává jeden ze sacích ventilu témer zcela uzavren,
takž motor pracuje jako tríventilový. Díky menšímu pruchodu
proudí smes do válce rychleji a lépe promíchaná. Teprve pri vysokých
otáckách je prostrednictvím hydraulického pístku zapojen do
procesu i druhý sací ventil, pricemž se zároven mení zdvih a
doba otevrení ventilu. Existuje také trístupnová verze SOHC
VTEC, která mení nastavení nejen pri vysokých, ale také pri stredních
otáckách. Nejprve pracuje motor se tremi ventily, následne se pridává
ctvrtý a teprve ve vysokých otáckách se zapojuje „ostrá” vacka,
která mení výšku, i dobu zdvihu sacích ventilu.Skutecne
naplno využívá výhod systému motor DOHC VTEC, který mení casování
jak sacích, tak výfukových ventilu. Každá vacková hrídel má tri
vacky na válec a tri oddelená vahadla. Pri nízkých a stredních
otáckách jsou sací i výfukové ventily rízeny nízko profilovanými
vackami a dvema vnejšími vahadly.